Lieve allemaal! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Naomi Akker - WaarBenJij.nu Lieve allemaal! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Naomi Akker - WaarBenJij.nu

Lieve allemaal!

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

21 Oktober 2014 | Kenia, Mombassa

Lieve allemaal,

Alweer bijna 2 maandjes hier, snel he!! Ik zal verder gaan waar ik de vorige keer was gebleven.

Maandag, dinsdag en woensdag waren de jongens vrij (had de school ineens besloten), dus de jongens waren thuis. Zaterdag en zondag hebben ze weekend dus ze waren 5 dagen non stop om me heen. Op woensdag was ik echt kapot, want het kost heel veel energie. Sommige vinden het heel moeilijk om zichzelf te vermaken dus die moet je continu aansturen en vragen wat ze willen doen. We hebben leuke activiteiten gedaan, zoals trefbal, knutselen, armbanden maken, kijkdoos maken, domino en nog heeel veel meer! Op mijn vrije dag ben ik gaan sporten, er zit een ‘fitness’ hier in de buurt. Oude apparaten en er staat niet veel, maar een grote, brede, Keniaan wilde ons wel even trainen…. Ik heb een week mijn armen niet omhoog kunnen doen, haha.

Ik vind het ’s ochtends om 5 uur nog steeds erg zwaar haha. Raak er nog niet echt aan gewend, maar gelukkig zijn de meeste jongens heel vrolijk en zeggen ze ‘good morning auntie’ of ‘how did you sleep’ en houden ze me wel wakker. Ook ben ik gepromoveerd tot tooth fairy, haha. Meshach had zijn tand onder zijn kussen gelegd en die heb ik verwisseld met een kaartje met 50 shilling (5 cent). Verder ben ik bezig om een HIV/Aids voorlichting te maken. De meeste jongens hebben al seksuele contacten gehad en hebben geen idee van de gevolgen dus het is belangrijk dat deze voorlichting gegeven wordt. Daarnaast heb ik met James al verschillende activiteiten gedaan om aan zijn doelen te werken. Ik heb hem bijvoorbeeld een familie/vrienden opstelling laten maken. Hij moest iedereen tekenen die belangrijk waren in zijn leven en dat waren er schok barend weinig..

Op mijn vrije dagen werk ik aan school of doe ik leuke dingetjes, zoals parken bezoeken of lekker zwemmen. Ook vind ik het fijn om te Skypen met mensen uit Nederland, heb zelfs al twee keer met opa en oma geskypt! Opa snapte er niks van, maar het was fijn ze te zien. Hij zei ook steeds: ‘schatje, kom maar gewoon lekker naar huis’, haha. Ook kreeg ik goed nieuws van pap mam en Levy. Ze komen namelijk van 27 november t/m 5 december langs!!! Dat vind ik echt super leuk!! Wanneer ik in Nederland ben zal het toch moeilijk uit te leggen zijn hoe het was. Nu kunnen ze het zelf zien en zullen ze me uiteindelijk ook beter begrijpen, maar natuurlijk wil ik ze vooral gewoon heel graag knuffelen. Ook heb ik met Danique geskypt en had ze allemaal filmpjes gestuurd van mijn dansgroepjes (zij neemt die nu over), super cute!!

Brian en Jacob waren de afgelopen periode jarig dus hun verjaardagen hebben we gevierd. Hier hechten ze niet zoveel waarde aan verjaardagen. Als ze bijvoorbeeld op een woensdag jarig zijn, zeggen ze: ‘we vieren het wel zaterdag’, ze kiezen gewoon een dag uit. We feliciteren ze dan ook pas echt op zaterdag. Ze weten vaak ook niet eens hoe oud ze worden.

Op 3 oktober was mijn verjaardag!! Ik was zelf vrij, maar ik werd om 5:00 uur wakker want ik hoorde de jongens ‘happy birthday auntie’ zingen, super lief! Om 9:00 uur kwam ik beneden en was alles versierd. Ik ben toen met Ad en Sanne naar cafesserie gegaan (plek waar ik meestal zit met wifi, nu ook). Daar heb ik een heerlijk Hollands stukje appeltaart gegeten. Pap en mam even gesproken op de Skype en toen zijn we naar Hellar Park gegaan. Dit is een groot park bij ons in de buurt. Daar lopen reuze schildpadden rond (ik dacht eerst dat het een standbeeld was, haha). Verder waren er: slangen, aapjes, krokodillen, giraffen, antilope, buffels, neushoorns etc. De giraffen mochten we voeren en we hebben gezien hoe ze de krokodillen voeren. Alle krokodillen liggen bij elkaar (op elkaar) en er wordt een touwtje boven hun hoofd gespannen met vlees eraan. Een man laat dat touw steeds zakken en trekt het weer omhoog waardoor de krokodillen omhoog springen en proberen te happen. Het zag er eigenlijk heel grappig uit, ze duwde elkaar aan de kant en gingen gewoon op elkaar staan. Uiteindelijk hadden maar 3 krokodillen het geluk om een stukje vlees te bemachtigen. Rond 5 uur gingen weer naar huis. Iedereen kwam me feliciteren en Ali zei dat ik naar boven moest gaan. Hij had een briefje met een bloemetje voor mijn deur gelegd, heel lief! Ik had hem de dag ervoor het woord congratulations geleerd en dat stond erop (helemaal goed geschreven!). ’s Avonds hadden ze een taart gebakken met kaarsjes erop en zongen ze voor me. Daarna heb ik lekker een filmpje in bed gekeken. Bijzondere, leuke verjaardag gehad!

We zijn druk bezig met de verhuizing (31 oktober is het al zo ver!). We hebben een truck gehuurd en die helemaal vol geladen met spullen. Ook hebben de jongens al veel in de nieuwe tuin gedaan, zodat we daar van alles kunnen gaan planten. Het is wel een hele trip om bij het nieuwe huis te komen. Eerst moeten we 15 minuten naar een matatu (dat is een busje) plek lopen. Daar moeten we wachten tot er een keer een lege matatu voorbij komt (anders passen we er niet met z’n alle in). De vorige keer hebben we 30 minuten moeten wachten in de brandende zon!! Dan 15 minuten in de matatu en dan nog 5 minuutjes naar het huis lopen. Gelukkig kunnen we een truck huren om de spullen te verhuizen..

Op 13 oktober ging ik mee naar de school van de jongens, ik mocht hier namelijk een dagje observeren. Wat een wereld van verschil! De klaslokalen zijn gemaakt van golfplaten en zijn heel erg klein en gehorig. De leraren zijn heel strikt en slaan met de stok als ze niet luisteren. Wanneer een leraar binnen komt staan de leerlingen meteen op en zeggen ze gedag. Er is heel veel autoriteit. Ook zijn de opdrachten die ze moeten maken al heel moeilijk op hun leeftijd (ze krijgen dingen die ik in Nederland pas in de laatste klassen op de middelbare school kreeg). Het was een bijzondere dag en ben weer meer te weten gekomen over de cultuur.

Op zondag gaan we nog steeds naar de kerk, maar laatst regende het super super super hard, maar ook dan gaan ze hier lopend naar de kerk (en ja wie denkt er nou aan een paraplu in Afrika)… De terugweg was nog erger en toen ik thuis was verlangde ik wel even naar een warme douche, maar helaas.

Minder goed nieuws is dat mijn laptop ineens gecrasht is, dus heb hem meegegeven aan iemand in de buurt. Ik hoop echt dat hij hem kan maken. Voor nu kan ik gelukkig Ad zijn laptop lenen, want hij is op dit moment de Kilimanjaro aan het beklimmen en blijft nog tot dit weekend weg.
Leuk nieuws is dat ik al verschillende kaartjes en cadeautjes heb gekregen, echt super leuk!!

Ik ben verslaafd aan Suits, dus dat kijk ik ’s avonds in bed meestal (als ik niet bezig ben om muggen te vermoorden die in mijn net zitten, aarrrghhh). Als jullie nog leuke series of films weten, feel free to tell!

Afgelopen weekend was niet zo’n fijn weekend helaas. De jongens waren alleen maar aan het klagen. Ze zijn een beetje gewend aan alles wat ze krijgen. Eentje begon tijdens de lunch: ‘er zit niet genoeg zout in mijn eten, mijn buik kan dit niet aan’. Melissa werd heel boos en zei dat ze moeten waarderen wat ze krijgen. Die middag werden we uitgenodigd door diezelfde Australische vrouwen om weer te komen zwemmen dus dat was super voor de jongens!! Helaas kregen 3 jongens ruzie en nadat we ze gecorrigeerd hadden trokken ze hun kleren aan en gingen ze chagrijnig aan de kant zitten. Gelukkig had de rest het wel naar hun zin, maar we schaamde ons gewoon voor hun! Later thuis trapte een jongen het bed kapot, omdat hij moest luisteren etc. etc. Melissa heeft ze ’s avonds toegesproken en gezegd dat ze dit gedrag niet accepteert. Melissa heeft een hekel aan de stok en wil het eigenlijk niet gebruiken, maar deze week gaat Raj (de Keniaanse mentor in huis) de stok gebruiken als ze niet luisteren. In deze cultuur is dat de manier van corrigeren. Daarnaast krijgen ze de hele week het zelfde eten en zonder zout of smaak. Ze moeten terug naar de basis en weer inzien dat het niet vanzelfsprekend is om een dak boven je hoofd te hebben. Dus ik ben erg benieuwd hoe deze week zal lopen… Maar dat horen jullie de volgende keer!

Voor mij is het deze week tentamenweek, dus dat betekent deadlines… Ik ga dus gauw aan school werken (op mijn vrije dag!, haha).

Tot snellllll! X

  • 21 Oktober 2014 - 13:10

    Maartje:

    Super trots!

  • 21 Oktober 2014 - 13:17

    Ivette:

    hey schat!

    Wat gaaf om weer te lezen wat je allemaal doet daar! Hopelijk wordt je laptop weer snel gemaakt! Once upon a time haha, ook nog een vette serie en je moet echt beginnen aan pretty little liars die is helemaal verslavend!!

    Gelukkig zie ik je morgen weer even bij het Skypen!!

  • 21 Oktober 2014 - 13:18

    Marika:

    Hoi Naomi super leuk om weer te lezen wat je weer allemaal gedaan en mee gemaakt hebt.
    Groetjes liefs Marika xxx

  • 21 Oktober 2014 - 14:14

    Sem:

    Goed bezig noompie!! en pretty little liars is idd leuk voor jou en kunde nog ff vooruit!

  • 21 Oktober 2014 - 16:03

    Miranda:

    Leuk om jou ervaringen te lezen ,, geniet er nog maar lekker van vrouwke
    Dikke knuffel XX

  • 21 Oktober 2014 - 16:56

    Eloise :

    Ik had het natuurlijk allemaal al gehoord maar ik vind het weer opnieuw mooi en bijzonder om te lezen. En....... ik tel de dagen af dat ik he eindelijk weer eens kan zien en vasthouden!!
    Love you! ❤️

  • 21 Oktober 2014 - 18:10

    Danique:

    dikke kus!

  • 22 Oktober 2014 - 11:04

    Naomi:

    Hiya!

    Wat jammer dat de jongens een beetje vervelend en eigenlijk nogal verwaand gedrag tonen. Is maar goed dat ze weer terug naar t begin gaan, zullen ze zich vast weer netjes gedragen. Vind het zooooooo goed van je dat je dit allemaal doet. Echt vet, maar ook nog steeds vet moeilijk. Ik blijf alleen maar denken,... hoe moeilijk zal t voor d'r zijn als ze weer terug is en de jongens niet meer ziet. Super leuk dat je familie eraan komt! Tot over 92 dagen! Counting the days, lots of love and kisses Nikki! XoX

  • 22 Oktober 2014 - 11:05

    Nikki:

    Volgens mij ben ik een beetje in de war hahaha, k heb Naomi ipv Nikki geschreven bovenaan... maar jij snapt t wel he :p

  • 25 Oktober 2014 - 11:06

    Gerrie:

    Wat een mooi verhaal weer Naomi. Een hele ervaring geniet ervan dan is het zo eind november groetjes van ons xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi

Hallo! Ik ga voor mijn studie SPH 5 maanden in Kenia stage lopen. Ik zal werkzaam zijn in een weeshuis voor straatjongens.

Actief sinds 11 Juni 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 5992

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 22 Januari 2015

Stage in Kenia

Landen bezocht: