De allereerste week! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Naomi Akker - WaarBenJij.nu De allereerste week! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Naomi Akker - WaarBenJij.nu

De allereerste week!

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

02 September 2014 | Kenia, Mombassa

Lieve allemaal,

Ik zal beginnen bij het begin. Dinsdag 26 augustus vertrokken we naar Düsseldorf. Pap mam en Levy waren mee en ineens doken Maartje en Kim (schoolvriendinnen) op, super lief! Afscheid genomen (niet leuk!) en daarna door de douane. Rond 11:45 vlogen we naar Istanbul. Daar moesten we 2 uur wachten om vervolgens door te vliegen naar de Kilimanjaro, nee niet erop… Daar werd er nog wat brandstof bij gegooid en toen vlogen we eindelijk door naar Mombasa. Rond 3:00 uur 's nachts kwamen we uit het vliegtuig en moesten we meteen door een health control i.v.m. Ebola. Hier moesten wij een formulier invullen en werd onze koorts gemeten met een gek blauw lampje, maar alles was goed dus mochten we door. Ook kregen we een visum en toen we eenmaal buiten waren stond Melissa ons al op te wachten dus reden we gelijk naar huis. Het was ongeveer 3:30 uur toen we thuis waren dus we gingen allemaal gelijk naar bed. Het huis geeft geen ramen, gewoon gaten met ijzer ervoor dus je hoort alle geluiden van buiten en er zit een moskee in de buurt die om 4 uur ’s nachts begint… Ook hoor je heeel veel dieren geluiden. Dus de eerste nacht heb ik weinig geslapen haha..

De volgende ochtend was het tijd om de jongens te ontmoeten, best spannend! De jongens staan in het weekend rond 7:00 uur op en doordeweeks als ze naar school moeten om 5:00!! Maar ze hadden afgelopen week nog vakantie. Gelukkig gaan ze ook om 20:30 al naar bed anders is het niet vol te houden. Dus mijn ritme moet een kleeeeein beetje aangepast worden...
We liepen naar beneden en de jongens gaven allemaal netjes een hand en zeiden hun naam. Al gauw werd ik 'auntie' genoemd.
De eerste dag was vooral heel erg wennen. Maar de jongens hielpen me overal bij en waren erg lief. ’s Ochtends eten we brood en tussen de middag en ’s avonds is het warm eten. Ik heb wat foto’s van het eten erbij gedaan. We hebben de eerste dag gepingpongd, sieraden gemaakt, gekletst en we zijn naar het winkelcentrum geweest. Hier was erg veel bewaking. Onze tassen werden gecontroleerd en ze gingen met zo’n magneet staaf langs ons af. Op woensdag en zaterdag mogen ze 's avonds een film kijken, dus na het eten keken we 'de reddertjes' (in het Engels). Daarna tandenpoetsen en naar bed.
Toen was het tijd voor mijn eerste douche, het water is hier koud... Dus het was ff wennen, maar het gaat prima!

De volgende dag hebben we sieraden gemaakt die in Nederland verkocht gaan worden. Daarna zijn we naar het strand gelopen, ongeveer een half uurtje lopen dus ook weer veel gezien onderweg, helaas ook veel armoede. Ook zagen we een wat 'rijkere' man, hij had een straatjongen vastgepakt en behandelde hem als vuil. Het jongetje krijste het uit en de man bleef hem maar pijn doen. 'Onze jongens' liepen er gewoon voorbij en deden alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Erg om te zien dat hun denken dat het gewoon kan. Melissa heeft daarna met ze gesproken en gezegd dat dat niet de manier is om met elkaar om te gaan.
Eenmaal bij het strand aangekomen keek ik mijn ogen uit: wit zand en een knalblauwe zee. Ook kwam er ff een kameel voorbij.. haha. James, ook wel het aapje, heeft een kokosnoot voor mij uit de boom gehaald. Die ze vervolgens met een steen openbreken en het was erg lekker! Na het strand hebben we nog wat spelletjes gespeeld, zoals: Skip bo, Yathzee en kwartet, maar de jongens waren erg moe dus gingen al op tijd naar bed. Maar dat vond ik helemaaal niet erg, want ook ik was moe...

Zaterdag moest Melissa weg dus hebben wij waterballonnen gevecht gehouden met de jongens, super leuk! Ali, de oudste jongen in het huis, was spelleider en vroeg steeds: "ARE YOU READYYY?", waarop wij moesten roepen: "YESSS!".

Daarna had Ali voor ons Chapati gemaakt (dat zijn een soort pannenkoekjes), de jongens vinden dat het lekkerste eten. Na de lunch hebben wij onze loom zakken naar beneden gehaald en zijn we met de jongens gaan loomen. Ze waren super blij en vroegen ook een aantal keren of het écht voor hun was. We hebben de hele middag figuurtjes zitten maken, heel gezellig! Daarna vroeg Melissa of we zin hadden om in het winkelcentrum wat te gaan eten, dus zijn we mee gegaan. Het was wel even fijn om uit het huis te zijn, want je hebt de jongens de hele dag om je heen. Na het eten zijn we terug gegaan en hebben we 'the name game' gespeeld. Eén iemand in het midden met een theedoek en zo snel mogelijk een andere naam zeggen als jouw naam wordt gezegd. Daarna hebben we de jongens in bed gelegd. Wat heel lief was, was dat Yusuf zei: "thanks auntie for the day"... Daar doe je het voor!

Melissa zei dat het goed was om even een dagje uit huis te zijn, dus zijn we naar het Reef hotel gegaan. Waar je voor 5 euro de hele dag kunt zwemmen... En moooooi dat het was! Kijk straks ook maar even bij mijn foto's, haha. Als je hier van plek naar plek wil, kun je het beste met een piki piki, dat is een moter. Je kunt dan met z'n 2e achterop voor maar liefst 1,50.... We hebben de hele dag heerlijk aan het zwembad gelegen, ook hebben we een bruiloft gezien (heeel veel gekleurde jurken!). Eenmaal terug in het huis hebben we nog wat armbandjes gemaakt. Saïdi had voor mij de Nederlandse vlag gemaakt, erg lief!

Iedere zondag gaan de jongens lopend naar de kerk (jaaa, pap en mam en ik ben mee geweest!). Daar worden de jongens op leeftijd in klassen ingedeeld en krijgen les. Voor de "ouderen" is er een grote zaal, dus daar zijn wij gaan zitten. Tijdens de dienst werden er heeeeel veel liedjes gezongen en iedereen zong, klapte en danste mee, heel leuk om te zien! De pastoor vertelde ook over liefde, dus dat je niet egoïstisch moet zijn. Hij kwam met dit soort voorbeelden: je zegt niet: "I want what they have", maar "it looks good on them". Ook werd er veel gebeden en traden er acrobatische kids op. Het is dus geen kerkdienst zoals we in Nederland hebben...
Op zondag is de kok vrij, dus dan kookt Melissa (vaak met Ali). 's Middags gingen de jongens terug naar de kerk want er was een soort concert. Toen zijn Sanne en ik begonnen aan wat schoolwerk, want helaas moet dat ook gebeuren...
Toen de jongens weer terug kwamen, moesten ze alles klaarmaken voor school, want die begon maandag weer! Uniformen wassen, schoenen poetsen, tas met boeken klaarleggen, pennen & schriften controleren etc. etc. Toen ze eenmaal klaar waren moesten ze meteen naar bed, want als ze naar school gaan staan ze al om 5:00 uur op!!

De volgende ochtend stonden we met de jongens op en controleerde we over iedereen had gedoucht (dat willen ze namelijk nog wel eens overslaan) en of alle uniformen goed aan waren. Sommige jongens moesten hun uniformen nog strijken, omdat er te veel kreukels in zaten. Op school letten ze daar namelijk op. Daarna hebben ze ontbeten en om 6:00 uur liepen ze aan naar school. Melissa zei dat we nog even terug naar bed moesten gaan en dan zouden we om 9:00 uur vergaderen.

De vergadering ging over de jongens en over onze stage. Wat de verwachtingen zijn en op welke dagen ik stage moet lopen. Daarna hebben we een baking schedule gemaakt en hebben we rapporten over familiebezoeken getypt. De jongste jongens komen om 16:30 uur thuis en de ouderen om 17:30, hele lange dagen school dus!! Zeker omdat het hier om 18:30 al donker wordt, dus de jongens kunnen dan nog maar weinig doen. Als ze uit school komen moeten ze eerst hun was opruimen, dan hun uniformen wassen, schoenen poetsen, schoolspullen opruimen en zelf douchen. Daarna is het alweer tijd om te eten.
Na het eten krijgen ze Bijbel studie, wat erg leuk was. Het ging over offers. Brian (11) gaf antwoord: "je moet niet iets geven omdat je iets terug wil krijgen, maar omdat je van iemand houdt" ahhhhh.

Na de Bijbel studie hebben we het spel van jongens tegen de meisjes gespeeld (1 buik, 2 neuzen, 3 ruggen, 1 knie op de grond). Ze moesten dus stapelen en ondersteboven staan, was super leuk! Daarna snel tandenpoetsen en naar bed.

Nu is het dinsdag en zitten de jongens weer op school. Dit is onze vrije dag dus we kunnen even relaxen, maar natuurlijk moet er ook aan school gewerkt worden. Dus dat gaan we nu maar even doen, jippie!

Oja, voor de gene die vroegen naar het postadres:
Behoca Foundation
Postbox 95943-80106
Mkomani, Mombasa
Kenya

En reageer gerust, vind ik leuk!
Liefs!

• 02 September 2014 - 12:39

Danique:

Super leuk om te lezen!! En wat een schattige kinderen (denk ik :p).
    Nog heel veel plezier!!

Xxx

• 02 September 2014 - 12:41

Mike:

Naomi, wat een mooi verhaal! Zal wel niet mee vallen aangezien je ook dingen ziet die je liever niet ziet, en die je zeker niet gewend bent. Wel heel mooi om te horen dat je eer aan je werkt hebt. En dat de jongens het zeer waarderen wat je daar doet. Ik heb er vertrouwen in dat het daar helemaal goed komt met jou, en dat jij ze nog veel dingen bij kan leren, af en toe zul je moeilijke momenten hebben maar daar sla jij je wel door heen! Heel veel succes en nog veel plezier daar! xx mikey

• 02 September 2014 - 12:51

Naomi Van Den Akker:

Dankjewel Danique, de kids zijn heeeel lief idd! xxx

Lief van je Mikey, precies zoals je zegt! Ik ga mijn best doen, dankjewel! xxx

• 02 September 2014 - 12:57

Joelle:

Wat leuk en interessant om te lezen schat! Ik ben benieuwd naar je volgende blog! Dikke kus xxx Joëlle

• 02 September 2014 - 13:05

Veronique:

Hi Omi!

Echt super vet om je verhaal te lezen! Zo krijg je toch alles een beetje mee, super leuke kinderen hoor ik al wel weer. Wel goed dat ze nog even een gesprek met de jongens is aan gegaan dat de manier waarop die man met da jongentje omging niet normaal is. Hoop dat alles goed gaat en kan niet wachten tot je volgende blog "auntie" ;).

• 02 September 2014 - 13:11

Emma:

Ahhh wat leuk Naoom! Fijn om te lezen wat je allemaal doet en dat je het leuk hebt! Mooi verhaal en nog heel veel plezier lieverd!

Dikke kus vanuit hier! Xxxx

• 02 September 2014 - 13:13

Nikki:

Je bent er nog maar net en nu al veel gezien en gedaan. Super leuk om te lezen, geniet er van en heel veel succes!

Kus, Nikki

• 02 September 2014 - 13:44

Kelly:

He Naoom!

Het klinkt echt goed, en super fijn dat het zo leuk is met de jongens! Heel anders dan hier in nl he, wij zien alles maar als vanzelfsprekend...
    geniet van je tijd daar, ben benieuwd naar je volgende blog!

Liefs kelly

• 02 September 2014 - 14:16

Gerrie:

Wat heb je al veel gedaan in die ene week leuk om te lezen groetjes van ons allemaal xxx

• 02 September 2014 - 19:42

Eloise@dumak.nl:

Hey lieverd, wat een schrijverstalent! Super gaaf om jouw belevenissen te lezen! En wel fijn, als je gewend bent om t.o. de kerk te wonen, dat je dan nu de moskee zo dichtbij hebt. Zal ik oordopjes opsturen?!... Love you, XX

• 02 September 2014 - 22:13

Megan:

Heey Naomi!!
    Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt en dat het goed gaat.
    Lief is dat hé als die jongens zo reageren..
    Je hebt echt een mooi verhaal geschreven en blijf deze ook zeker lezen!
    Komt goed ik weet dat je het kunt ;) xx

• 02 September 2014 - 22:24

Ron:

Hey zussie! ! Superleuk om te lezen! Klinkt als een hartstikke fijne omgeving daar! Succes en veel plezier!! Xx

• 03 September 2014 - 00:50

Britt:

Wauw schat. Echt goed om te horen dat je het naar je zin hebt, en fijn ook dat ze aan jullie denken als stagiaires. Ik kan het eigenlijk nog steeds niet echt geloven dat je zo ver van hier bent, maar vind het zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Eigenlijk al heel veel voor nog maar 1 weekje!! Ben nu al benieuwd naar de rest!
    Ik wist niet dat je zo mooi kon schrijven, zal wel weer zo'n verborgen talent zijn van jou;).
    Heel veel plezier daar en ik kijk al uit naar je volgende blog!

• 03 September 2014 - 19:47

Fleur:

Love reading this! Geniet ervan lieverd xxx

• 04 September 2014 - 15:09

Gillian:

Hee schat , wat leuk om te lezen en je hebt inderdaad al veel gedaan! Wat fijn dat de jongens zo lief voor je zijn!
    Heel veel succes en plezier nog lieverd!
    Xxxxx heel veel liefs